Ваш ліміт для скачування в режимі демодоступу вичерпано. Передплатіть доступ, щоб продовжити

Капітальний ремонт обладнання (МРТ) — це роботи чи послуги

Тетяна Колісник
керівник консультаційної групи Експертус Держзакупівлі

Підкажіть, капітальний ремонт обладнання (МРТ) за визначенням предмета закупівлі — це роботи чи послуги?  

Відповідаємо. 

Це і не роботи, і не послуги з поточного ремонту в розумінні закупівельного законодавства. Пояснимо докладно. 

В Особливостях терміни вживаються у значенні, зокрема, наведеному в Законі № 922. 

За термінологією частини 1 статті 1 Закону № 922: 

  • послуги — будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації (п. 21); 
  • предмет закупівлі — товари, роботи чи послуги, які закуповує замовник у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі замовник визначає у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку (п. 22); 
  • роботи — розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проєктної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт (п. 27). 

Предмет закупівлі замовник визначає відповідно до вимог Закону № 922 та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі — Порядок № 708; абз. 1 п. 15 Особливостей). 

Так, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону № 922 та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника (п. 3 розд. І Порядку). 

Предмет закупівлі робіт замовник визначає згідно з пунктом 27 частини 1 статті 1 Закону № 922 за об'єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301 (п. 4 розд. І Порядку). 

Під час закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі замовник визначає за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Мінрегіону від 04.06.2014 № 163 (далі — ДБН А.2.2-3:2014), та/або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301 (п. 3 розд. ІІ Порядку). 

Термінологією ДБН А.2.2-3:2014, визначено: 

  • будинок — різновид будівлі, яка призначена, як правило, для проживання та обслуговування людей (п. 3.3); 
  • будівля —  різновид споруди, що складається з несучих та огороджувальних або сполучених (несучо-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для життєдіяльності людей та виробництва продукції (п. 3.1); 
  • споруда —  штучно створений об’ємний, площинний або лінійний об'єкт, що має природні або штучні просторові межі, призначений для досягнення певних цілей (п.3.22); 
  • лінійний об'єкт інженерно-транспортної інфраструктури — наземні, надземні або підземні лінійні об’єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії тощо (п. 3.9); 
  • об'єкт будівництва — будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси або їх частини, лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури (п. 3.12). 

Тобто предмет закупівлі визначається: 

  • для робіт — за об’єктами будівництва,  
  • для поточного ремонту — за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури; 
  • для послуг — за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. 

З огляду на зазначене, визначаючи приналежність предмета закупівлі, зокрема, до робіт, послуг чи послуг з поточного ремонту, слід виходити від можливості класифікувати/ віднести предмет робіт чи послуг з поточного ремонту до поняття будинок, будівля, споруда, лінійний об’єкт інженерно-транспортної інфраструктури або об'єкт будівництва. 

Обладнання (МРТ) не є об’єктом будівництва, окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури. Отже, ремонт такого обладнання не можна провести як роботи чи поточний ремонт у розумінні Закону № 922 та Особливостей.