Ваш ліміт для скачування в режимі демодоступу вичерпано. Передплатіть доступ, щоб продовжити

Нові зміни до Особливостей: що і коли враховувати

Аналізуємо зміни щодо застосування локалізації, прямих договорів за пунктом 13 Особливостей, вимог у тендерній документації та оприлюдненні інформації в ЕСЗ 

Оксана Соколова
шеф-редактор Експертус Держзакупівлі

Зміни до Особливостей, про які ми вже попереджали, стали реальністю. Їх впроваджує постанова КМУ «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 05.07.2024 № 782 (далі — Постанова № 782).

Положення Постанови № 782 набиратимуть чинності в два етапи:

1. із 9 липня дня офіційного опублікування документа — чинності набирає більшість нововведень.  

Постанова № 782 опублікована в офіційному виданні КМУ — газеті «Урядовий кур’єр» від 09.07.2024 № 138;

2. із 1 вересня 2024 року наберуть чинності пункт 2, підпункт 4 пункту 3 та пункт 4 змін, затверджених Постановою № 782.

Замовники мають завершувати закупівлі, які розпочали до набрання чинності Постановою № 782, в порядку, що діяв до набрання чинності цією постановою (п. 2 Постанови № 782). Адже закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи (ст. 58 Конституції України).

Поговоримо предметно про нововведення.

Вимоги до локалізації

Зазнало змін положення, що вимагає від замовника у разі закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товару, визначеного пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, вартість якого у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922, проводити закупівлю таких робіт чи послуг з урахуванням особливостей, установлених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.

Тобто тепер маємо чітку вимогу під час закупівлі робіт та послуг застосовувати ступінь локалізації виробництва тоді, коли окремий товар з локалізаційного переліку, який набуває у власність замовник, має вартість 200 і вище тис. грн. Якщо потрібно закупити декілька різних товарів, до уваги беремо окремо вартість кожного товару.

Також пункт 3 Особливостей доповнили новим абзацом, що розширює винятки, за яких замовники локалізацію не застосовують.

Відтепер положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону не потрібно застосовувати, якщо замовник здійснює закупівлі товарів, робіт чи послуг, якщо країною походження таких товарів (зокрема, якщо набуття замовником у власність таких товарів передбачається за результатом виконання робіт чи надання послуг) є країна, яка є стороною Угоди про державні закупівлі, укладеної 15.04.1994 в м. Марракеші, із змінами, внесеними Протоколом про внесення змін до Угоди про державні закупівлі, вчиненим 30.03.2012 в м. Женеві, з якою Україна уклала інші міжнародні договори України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, що містять положення про державні закупівлі, у тому числі угоди про вільну торгівлю, або країна, яка є учасником Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі» від 16.03.2016 № 1029-VIII.

Закупівлі без відкритих торгів/електронного каталогу

Перелік винятків пункту 13 Особливостей, коли замовники можуть придбавати товари і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартістю 100 тис. грн і вище, послуги з поточного ремонту, вартістю 200 тис. грн і вище, роботи, вартістю 1,5 млн грн, суттєво поповнили.

Замовникам дозволити також укладати договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару, коли:

  • вони здійснюють закупівлю товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового, нафтогазового комплексів та об’єктів критичної інфраструктури підсектору залізничного транспорту сектору транспорту і пошти, у тому числі для організації захисту їх працівників у частині будівництва, створення та облаштування об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, для відновлення зруйнованих або пошкоджених внаслідок збройної агресії Російської Федерації таких об’єктів, а також для проведення першочергових аварійно-відбудовних робіт на об’єктах залізничної інфраструктури та ремонту тягового і рухомого складу (пп. 15 п. 13 Особливостей);
  • йдеться про закупівлю товарів, необхідних для проведення ремонту та відновлення техніки, на виконання договору про спільну діяльність, стороною якого виступає АТ «Укрзалізниця» та укладеного з метою підвищення обороноздатності держави на період дії правового режиму воєнного стану в Україні (пп. 20 п. 13 Особливостей);
  • вони здійснюють закупівлю товарів, робіт та послуг, необхідних для забезпечення будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, виконання мобілізаційних завдань (замовлень), заходів, пов’язаних з підготовкою і виконанням завдань територіальної оборони, виконання договорів, що містять інформацію з обмеженим доступом, якщо така закупівля здійснюється для нагальних потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів на їх запит з подальшою передачею таких товарів, робіт та послуг на облік запитувача. Запит Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів погоджує (затверджує) їх уповноважена службова (посадова) особа та повинен містити обґрунтування нагальності потреби у здійсненні закупівлі відповідно до цього підпункту (пп. 21 п. 13 Особливостей);
  • вони здійснюють закупівлю газопоршневих, газотурбінних когенераційних установок, газотурбінних установок та блочно-модульних котелень (їх складових), їх оренду, а також закупівлю товарів, робіт та послуг, пов’язаних з їх будівництвом та введенням в експлуатацію, для підготовки до опалювального сезону 2024/25 року (пп. 22 п. 13 Особливостей).

Як бачимо, КМУ спрощує закупівлі замовників на запит військових формувань з подальшою передачею придбаних товарів, робіт та послуг на облік запитувача. Однак обумовлює, що такий запит має містити обґрунтування нагальності потреби у закупівлі (п. 21 Особливостей). Також замовники отримали можливість укладати прямі договори для підготовки до опалювального сезону 2024/25 року

У разі укладення договору про закупівлю відповідно до пункту 13 Особливостей, як і раніше, разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, замовник має оприлюднює в ЕСЗ договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Проте випадки, коли замовник може не публікувати договір про закупівлю та/або додатки до нього, поповнили окрім випадків, передбачених у підпунктах 15, 17, 18, сьогодні це можливо також під час закупівель за підпунктами 20, 21 пункту 13 Особливостей. Пояснимо далі, як щодо таких закупівель зміниться порядок оприлюднення із 1 вересня.

Щодо відкритих торгів

Пункт 28 Особливостей встановлює вимоги до формування тендерної документації (ТД). Тепер він передбачає більше обов’язкової інформації, яку повинна містити ТД.

До вже звичних замовникам вимог додали таку:

Цитата

Тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації

Отже, кожен замовник, який оголошує відкриті торги із 09.07.2024 має обов’язково сформувати у своїй ТД додатки з двома окремими переліками документів та/або інформації — як для учасника, так і для переможця процедури закупівлі. Якщо ж документи або інформація, що не передбачені цими додатками до ТД, відсутні — це не може стати підставою, щоб відхилити тендерну пропозицію (ТП) такого учасника процедури закупівлі. Таке застереження містить тепер пункт 44 Особливостей.

Акцент

Умови ТД для торгів, які розпочинаєте 09.07.2024 маєте привести у відповідність до чинних вимог Особливостей. Якщо ж розпочали відкриті торги до 08.07.2024 (включно) коригувати ТД не потрібно

Будьте уважними, якщо не внесли вимоги щодо наявності якогось документа в складі ТП учасника саме до додатка. Відхиляти ТП за його відсутності не можна. Адже відхилення ТП на підставах, не передбачених законом або не у відповідності до вимог закону (безпідставне відхилення) тягне за собою накладення штрафу на службових, посадових, уповноважених осіб замовника — від 25 500 грн до 51 000 грн.

Загалом це нововведення має спростити підготовку ТП учаснику, а замовник чіткіше розумітиме, за ненадання яких документів чи інформації має відхиляти ТП учасника/переможця процедури закупівлі.

Інші зміни

Постанова № 782 виправляє давні «описки» нормотворця щодо інформації, яку має містити повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю. Тепер у повідомленні передбачена, зокрема, інформація про випадки для внесення змін до істотних умов договору відповідно до пункту 19 Особливостей.

Окрім цього, у тексті Особливостей з набранням чинності Постановою № 782 замість слів «населеного пункту» вживатиметься фраза «адміністративно-територіальної одиниці (область, район, місто, район у місті, селище, село)».

Тобто замовники отримали можливість вказувати більш загальну назву — як-от область, район, місто, район у місті, селище, село, коли потрібно вказати:

  • місцезнаходження замовника;
  • місцезнаходження (для юрособи)/місце проживання (для фізособи) постачальника (виконавця робіт, надавача послуг);
  • місце, в яке потрібно доставити товар (виконати роботи чи надати послуги).

Це допоможе за потреби під час закупівлі, зокрема потрібних для оборони товару, роботи чи послуги, приховати чутливу інформацію, що може нести загрозу безпеці замовника або постачальника.

Зміни, що набудуть чинності 1 вересня

Із 1 вересня оновлена редакція абзацу 11 пункту 19 Особливостей вимагатиме від замовника, якщо він вносить зміни до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених цим пунктом, обов’язково оприлюднити:

  • повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю;
  • зміни до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону № 922 з урахуванням Особливостей.

Відповідно, абзац 4 пункту 10 Особливостей вилучили. Тобто нормотворці прибрали різночитання у положеннях Особливостей щодо оприлюднення змін до договору про закупівлю, зокрема, якщо договір був укладений за пунктом 13 Особливостей.

Зазнає змін абзац 35 пункту 13 Особливостей. Порівняємо його положення до та після змін у Таблиці.

Зміни в абзаці 35 пункту 13 Особливостей

Редакція до 01.09.2024

Редакція після 01.09.2024

У разі укладення договору про закупівлю відповідно до цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, оприлюднює в ЕСЗ договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника. У разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпунктів 15, 17, 18 цього пункту замовник може не публікувати договір про закупівлю та/або додатки до нього.

У разі укладення договору про закупівлю відповідно до цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, оприлюднює в ЕСЗ договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у формі розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника. У разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпунктів 13, 15, 17, 18, 20, 21 цього пункту замовник не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору розміщує в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також отриманий від Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів запит — у разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпункту 21 цього пункту, що автоматично оприлюднюються в ЕСЗ через 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні.

У разі внесення змін до договору про закупівлю, укладеного відповідно до підпунктів 17, 18, 20, 21 цього пункту, у випадках, передбачених пунктом 19 цих особливостей, разом з повідомленням про внесення змін до договору про закупівлю замовник розміщує в електронній системі закупівель зміни до договору про закупівлю, що автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель через 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні. У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, укладеного відповідно до підпунктів 13, 15 цього пункту, протягом трьох робочих днів з дня їх внесення до договору про закупівлю замовник розміщує в електронній системі закупівель такі зміни до договору про закупівлю, що автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель через 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні.

Як бачимо, попри можливість укладати прямі договори у випадках, передбачених підпунктами 13, 15, 17, 18, 20, 21 пункту 13 Особливостей, замовник муситиме не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення договору розмістити в ЕСЗ договір про закупівлю та додатки до нього, а також отриманий від військового формування запит. Ці документи ЕСЗ не оприлюднюватиме впродовж воєнного стану та ще 90 днів з дня його припинення або скасування. Також будуть передбачені окремі вимоги оприлюднювати інформацію про зміни в договорі, укладеному у цих випадках.